Alla inlägg under mars 2012

Av fembarnsmammanannakarin - 31 mars 2012 08:41

Amilia vaknade runt 3-tiden inatt...bytte hennes blöja (hade inte kissat igenom) och la henne igen sen gick jag och la mig oxå men tog en stund innan jag somnade om,tror det är vanan än att vakna flera ggr per natt med Amilia...för har vaknat flera ggr andra nätter och då när Amilia sovit...men kroppen vänjer väl sig snart. Det dumma i det hela är att under dom veckorna hon får theralendropapr så sover hon oftast hela nätter nån natt hon vaknar 1-2 ggr men så är det ju så att vi måste ha ett uppehåll ifrån Theralen med för det är inte bra om hon får det hela tiden enligt läkaren vilket jag oxå tror...så under den perioden då hon inte kommer få det så komemr hon ju vakna flera ggr per natt igen och nu börjar jag vänja mig vid att "endast" vakna 1-2 ggr per natt emellanåt men sen måste jag ju återgå till att vakna flera ggr per natt igen under tiden då det är uppehåll....sen dags att ge henne dropapr igen och vänja sig vid att kunna sova mer igen...jaja få se hur detta går men det positiva i det hela är att när hon får dropparna så får både jag och hon sova betydligt mer iallafall.

 

Barnen vaknade 07.50 så det va skönt att få sova såppass ändå...innan Amilia fick dessa droppar kunde hon först och främst vakna fler ggr per natt och sen gå upp mellan 06-07 på morgonen vilket man tycker då att hon borde sova lite längre på morgonen när hon sovit dåligt på natten...för om Melina vaknar till (vilket händer väldigt sällan) så sover hon lite längre på morgonen.

Barnen har ätit frukost och nu sitter dom och myser med sina täcken i soffan och tittar just nu på Djungelhjul    Jag ska äte lite frukost jag med och ta kaffe ...slöat lite nu på morgonen.Resten av familjen ligger och sover än.

 

I eftermiddag/kväll åker vi och lämnar tjejerna till farmor och Sofie ska med dit oxå och sova över,jag tycker hon är för "liten" ännu att lämna hemma själv..Robin ska ju vara hemma och ha en kompis översovandes men han blir 17 år och hon är endast 14 så känner att nej.. hon får vänta iallafall minst 1 år till beroende på vad hon klarar av i ansvar då.

Sen ska vi iväg till en mc-klubb som heter Asgård Mc...dom har renoverat sitt klubbhus så det ska vara våffelfest där ikväll..har aldrig varit där innan men det blir nog skitskoj. Vi funderar bara lite på vart vi ska vara innan vi ska dit...vi vill gärna på nån förfest före eller sitta hos nån innan vi ska till klubben men Mike känner ju en j*vla massa folk så det ordnar sig nog.

 

Ser nu när jag tittar ut genom vardagsrumsfönstret att det snöar! ja men det är ändå sista mars än och jag kände på mig att det skulle komma mer snö men tror inte det blir alls mycket (förhoppningsvis).

 

Senare blir det tömma diskmaskinen,dammsuga m.m...få lite gjort innan vi åker kan vara ganska så skönt.

Nu frukost och kaffe..

 

Ha en underbar lördag!

Av fembarnsmammanannakarin - 29 mars 2012 20:08

Idag har det varit ganska fullt upp med...första lämna barnen till skola/dagis...sen iväg till Willys och handla för helgen,sen åkte vi till min syster yster på en kopp kaffe,hämtade Melina på dagis,hämtade ut mitt paket från yves Rocher,hem och packa upp varorna ...sen  såg jag att hon från kommunen hade ringt  (för jag va ju så dum o glömde mobilen hemma på morgonen) så jag ringde upp henne,pratade lite om Amilia och om ca 4 veckor kommer hon på hembesök för att träffa Amilia...så ser hon lite med hur hon funkar,kanske oxå lättare och avgöra assistansersättningen då med...efter vi hade pratat klart blev det en liten paus med en kopp Chai Latte.

Mike åkte och hämtade Amilia i skolan och jag började rensa och städa hyllorna på toaletten...hade bla köpt lite mer enkla förvaringar till hyllorna från yves rocher så det blev väldigt fint och mer ordning på saker och ting...Sofie fick ta en förvaring med som blev över.Mike började med att kapa våran ved vi fick igår...ska komma mer men kan vara skönt o börja nu,slippa det senare till våren/sommaren. Han höll på i 2½ timme så han fick mycket gjort...en tredjedel kvar ungefär av det vi fått.

Middag idag blev kyckling,ris och Cafe de paris sås mmm gott!   En stund efter vi hade ätit så röjde jag upp i köket,

gav Amilia sina droppar och så gick jag upp med barnen lite efter kl 19,gjorde ordning dom för läggdags och så läste jag en saga för dom.

Jag tog en härlig dusch! gjorde en riktig ansiktsrengöring...jag har alltid varit noga med att rengöra ansiktet från smuts/smink och smörja in kroppen...speciellt för min del som har torr hud.

Jag köpte mig lite hårprodukter,kroppsprodukter och mascara från Yves Rocher med + förvaringen då. Så får se om mascaran är bra.


Nä nu ska jag äta lite kvällsmat och ta mig en Kaffe Latte med och bara slöa i soffan.



Av fembarnsmammanannakarin - 28 mars 2012 13:05

PUST! vad samtal det gjorts denna veckan ang Amilia...och det är bara onsdag idag...plus att det är folk som ringt när det gäller Amilia...skolpsykologen,kuratorn på habiliteringen mm...

I morses fick vi hemleverans av blöjor till Amilia,så nu har hon några månader till...


Jag har antagligen ett jobb på G...jag fick veta genom en vän till mig som själv har ett handikappat barn att man kan ansöka som personlig assistent (assistansersätting/lön) för att ta hand om barn som Amilia...och det är perfekt för Amilia att jag kan vara hemma och "jobba" med henne då för då hon har svårt och acceptera nån annan eller om jag skulle börja jobba någonstans så orkar inte hon en heldag på skola och fritids och speciellt när hon har sina "perioder" då hon sover dåliigt och då sover jag ju givetvis dåligt med.. så det har varit ett problem för mig hur jag ska gå tillväga med jobb...visst jag kunde söka en halvtidsjobb men får inte ut så mycket på det och detta känns som den perfekta lösningen för mig och Amilia...hon får ha kvar tryggheten och ha mig hemma och det blir bättre ekonomiskt för oss med.

Amilia får Theralen på kvällarna än och hon sov varje natt utan att vakna första veckan men nu har hon börjat vakna men däremot inte 5-6 ggr per natt,det har sänkt till 1-2 ggr per natt och inte varje natt heller så det är ju klart en förbättring...

Så först pratade jag med försäkringskassan förra veckan och fick hem papper på ansökan om assistansersätting och så ringde jag igår för att få lite svar hur man fyller i ansökan så det blir rätt men då va det en handläggare som ska ringa upp och hon ringde i morses och hon sa att det bästa är att jag ansöker genom kommunen först för jag måste uppnå minst 20 tim/veckan för att få ersätting av F-kassan och det kanske jag inte gör nu i början men kommunen betalar ut om det är under 20 tim/veckan,så senare framåt kan det bli ett ärende för F-kassan beroende på hur mycket Amilia kräver och då ansöker kommunen åt mig...

Så jag fick namn och nr till den jag skulle ringa ang detta så jag ringde innan men då va hon på tjänsteresa och återkommer kl 17.00 så jag lämnade meddelande och att hon ska ringa mig...så får se om hon ringer sen då...hoppas det så man får detta klart nångång... Är trött i huvudet av alla samtal nu...


På Lördag ska jag och Mike på våffelfest på en Mc-klubb...ska bli skoj och sköönt o komma ifrån lite med...samla krafter och bara vara Anna-karin lite och komma ut och träffa härligt folk med   


Imorgon efter vi lämnat barnen på dagis /skolan så ska jag kolla blodtrycket igen hos Anders på bvc...kolla om det är lika högt nu efter jag slutat med mina p-piller...jag hoppas det gått ner så jag slipper uppsöka läkare om detta oxå??

Mitt paket från Yves Rocher har kommit... jihoo!..så imorgon efter jag varit hos Anders så ska vi hämta det.


Nä nu hänga tvätt...tycker jag tvättar heeela tiden hahahaha men så är  








Av fembarnsmammanannakarin - 26 mars 2012 21:13

Idag lämnade vi barnen på dagis...Robin åkte till skolan men Sofie har varit hemma idag...hon hade ont i magen,huvudvärk o yrsel...sen kände hon av halsen med men det verkar vara något tillfälligt för nu är hon bra igen hmmm jaja efter vi hade lämnat dom små så åkte vi hem för att äta frukost och ringa viktiga samtal...vi ringde Ortopedtekniska för att ändra tiden vi fick för just det datumet gick inte...Amilia ska ju ha nya skor nu inför våren/sommaren och då ville hennes sjukgymnast träffa henne samtidigt  för att vi ska slippa åka till henne en annan dag ..så vi ringde henne med och sa vilken tid vi fick. Sen va det dags och ringa Amilias sköterska på Hab för att beställa nya blöjor,jag ringde Gynmottagningen för jag hade en tid imorgon men va tvungen och flytta fram den tiden då min roliga vecka är på G...Mike ringde till företaget där vi har vårat huslarm och ville prata och förklara varför alarmet gick igång i Lördags och nån skulle ringa upp Mike som har hand om det..sen dags och ringa ortodonti i Borås angående Sofie tandställning IGEN! den har lossnat för ja vad är det 3dje gången nu! jag menar vi har 3,5 mil dit och 3,5 mil hem varje gång för att fixa det och hur slarviga är dom??

Har aldrig varit med om att en tandställning lossnar såå mycket! men men hon har fått tid nu på Fredag för att fixa det...sen när alla samtal var gjorda så åkte vi till min syster på kaffe och lite efter kl 11 åkte vi för och hämta Melina på dagis,sen hem så hon fick äta något och hon var väl inne 10 minuter så ville hon ut och cykla...jag har låtit henne cykla utanför vårat hus själv...och hon har ju känt sig så stor så   sen kom Sandra med barnen o va utanför och Mike åkte och hämtade Amilia på skolan..jag frågade Sandra om hon ville komma till altanen o ta kaffe så hon kom dit..Mike kom hem med Amilia sen gick han till jobbet.

Sandra och barnen stannade en stund sen gick hon hem för att börja med middagen...jag började med middagen då med,idag gjorde jag stroganoff med makaroner...gott!

Sen stack Melina ut och cyklade igen och en stund efter kom Carina på kaffe så vi satt ute och tjötade lite med...sen när hon åkte så gick jag och Amilia till Melina och sen till leklpatsen en stund, sen gick vi runt kvarteret och Melina cyklade och så till lekplatsen igen o på vägen mötte vi Sandra o barnen igen   där va vi till lite efter 17.30 sen va det dags och gå in för Amilia ska ju ha Theralen i tid innan läggdags.

 

La dom minsta vid 19-tiden för dom va väldigt trötta precis som jag är nu....men ska kolla på Big brother innan jag lägger mig iallafall.

 

God natt!   

 

Av fembarnsmammanannakarin - 25 mars 2012 14:41

Ja igår hade vi kalas för Sofie och det va lyckat ...hon fick pengar av de flesta,Melina o Amilias farmor Jola,deras faster Madde,mormor,moster,hennes kompis Matilda,morbror med familj... så nu kan hon spara till en mobil. Sen fick hon en parfym oxå av sin moster,kläder av sin andra kompis Pamela...ja jag vet inte om jag missat något nu.

Det tråkiga under dagen igår va att nån av ungarna här hade varit på o knappat på vårat larm i hallen så det gick som överfallslarm till larmcentralen så nu får vi (antagligen) betala 1500-2000 kr för det...jävligt kul..visst den där larmdosan sitter lite lågt i hallen vilket jag inte gillat så vi ska prata med företaget vi har o fråga om vi kan sätta det högre upp men tycker inte det ska ha nån betydelse men vissa av barnen är ju för små att ens nå där den sitter nu så nån lite längre måste det varit....jag VET att det va inte Melina eller Amilia och det är inte för att skylla ifrån mig men dom har aldrig varit på det för detta har aldrig hänt här innan...o det är inte Sofie o Robin heller för den delen,dom vet ju vad som gäller...så vette fasen vem det var...tråkigt bara att ingen kunde engagera sig för att fråga sina barn för att ta reda på vem det var men det är klart...vill ju slippa betala 1500-2000 kr..ändå sa Mike när larmcentralen ringde att vi har kalas och nån av barnen har varit på den...men det hjälpte visst inte för doom hade skickat ut en securitas till oss för att det blev larmat som överfall...bra på ett sätt om det skulle hända för då är dom snabba...men när man säger hur det ligger till så tycker jag dom kan ha lite överseende men men Mike ska ringa o prata med dom imorgon igen.

Sen hade Sofie,Pamela och Matilda tjej/pyjamaskväll...Pamela o Matilda sov över...dom åkte med Mike o fick hyra 2 filmer och så bjöd Jola på pizza o kebabtalltikar till alla och det va ju väldigt snällt   

 

Vi la dom minsta lite före kl 21 igår och dom va då heeelt slut ...sen åkte jola och Madde en liten stund efter...sen blev det tv en stund o sen i säng...jag va död efter dagen hahahaha!

 

Barnen är ute i trädgården...en av Sofies kompisar åkte hem för en stund sen...

Amilia har varit så slö idag så tog tempen på henne men hon hade då 37.3 så lite förhöjt är det ju men ska kolla tempen ikväll igen...hon får passa på o vara ute nu ifall hon håller på o bli sjuk.

 

nä nu dags och hänga tvätt...ha en underbar Söndag!

Av fembarnsmammanannakarin - 24 mars 2012 12:37

Igår va det fullt upp...först tvättade jag 3 maskiner tvätt..sen började jag med philadelphiatårtorna och det tog lite tid för gjorde 6 satser och delade upp i 2 stora formar. Sen började jag göra ordning tacos för hade lovat barnen det...efter vi hade ätit det så blev det en dusch för min del och sen tog jag fram gott.


Idag har det inte varit så mycket o göra före Sofies kalas...gjorde nästan allt igår...enda jag gjort idag är dammsugit,bäddat sängarna och gjort barnen fina med och så har vi ätit lite matrester sen igår..blir så sen middag om vi ska äta efter kalaset. Sofies ena kompis Matilda kom redan vlite efter 11 tiden för hennes mamma börjar jobba 11.30 och slutar först ikväll. Sofie ska ha 2 vänenr översovandes tills imorgon...dom ska ha tjej/pyjamasparty... 

Nu bara vänta till ca 14.00 till alla kommer   härligt väder med så barnen kan vara ute i trädgården och leka.


Jag skriver nog ett inlägg ikväll med efter kalaset.



Av fembarnsmammanannakarin - 22 mars 2012 17:55

Idag har det varit en ganska lugn dag...lämnade barnen på dagis/skolan och sen handlade vi inför Sofie kalas som vi ska ha på Lördag...sen kom Carina på kaffe så vi satt och tjöta lite skiit...Mike hämtade Melina på dagis,sen dess har det varit relativt lugnt...gjorde köttbullar,makaroner i brunsås och sen va vi ute i ca 2½ timme på lekplatsen,jag och småtjejerna och efter en stund kom Sandra o barnen oxå. Vi va inne igen lite efter 17-tiden och då satte jag igång pannan direkt för småtjejrna behöver duscha...


Glömt skriva om mitt läkarbesök i Tisdags...knölen på magen är navelbråck men inte endast det,ena magmuskeln har delats   så läkaren ska skicka remiss till Borås så får dom göra en bedömning med och det blir ju att dom opererar och fixar till det...så har 2 olika operationer nu inom kort tid...navelbråck och sterilisering.. Skönt när det är gjort. 


hepp kolla hur mycket pannan kommit upp i temperatur och sen få in tjejerna i duschen...


ha en bra kväll!

Av fembarnsmammanannakarin - 21 mars 2012 12:25

Härligt väder ute! vi gick och hämtade Melina idag på dagis...har ju inte långt men det har varit skitväder så då har det blivit att man åkt bil...underbart väder att gå promenad i. Robin är hemma ännu...varit hemma från skolan sen igår,feber,huvudvärk och illamående...hoppas verkligen det går över tills Lördag för då är det 14-års kalas för min dotter Sofie   jisses va barnen börjar bli stora! på dagen blir det fika m.m för då komnmer släkt och vänner,sen ska hon ha 2 vänner översovandes och dom ska ha lite tjejkväll med film och gott   


jag letar soffa som en tok! vi behöver verkligen en annan nu...vi vill ju givetvis köpa en ny från affär men vi tycker det känns onödigt och lägga dom pengarna på en ny när Amilia kissar igenom ofta (händer i soffan med) och så har vi ju 2 katter som klöser på sofforna nu...men det är svårt och hitta en stor soffa (minst plats för 8 pers helst större än så) som är relativ billig,fräsch och tvättbart tyg på dynorna...men det kommer väl..bara att fortsätta att kolla på blocket o andra sidor.


Annars idag vet jag inte vad som händer...Mike är och jobbar extra idag och imorgon...så får se vad jag och barnen hittar på då...imorgon blir det att inhandla inför kalaset m.m


jag fick mina väggtexter igår och jag har satt upp dom...blev jättefint!     är väldigt nöjd!

solen försvann nu...får hoppas den visar sig snart igen.

 

idag blir det Lasagnette till middag.. gotteligottgott!   

Presentation


Våran ängel Joline 21/2 2011


Vi saknar dig vår ängel
och sorgen är så stor
Vi ville lära känna dig mer, både syskon,far och mor
Du bor i våra hjärtan
men i oss finns ett sår
Ett barn för lite finns det alltid i familjen vår ♥

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6
7
8 9 10 11
12 13
14
15 16 17
18
19
20 21 22
23
24 25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards